, ,

Jus Kedondong Asam Boi Mudah, Cepat dan Sedap!

5:23 PTG

Hari ni adalah hari mengemas rumah sedunia. Jadinya sebelum aktiviti mengemas bermula, saya sediakan dulu air kedondong asam boi feberet en.suami... 

Maklumlah dia yang bekerja keras kemas umah.. saya tolong-tolong yang patut-patut saja. hehehe... so bagi reward cikit la kat en.suami kerana membantu. 

Mudah je buatnya... disebabkan saya takde juicer kat umah, saya guna blender je lah.. lagi mudah, cepat dan ringkas. Resepi air kedondong asam boi cara saya,

7 biji buah kedondong dipotong2, dikisar dan ditapis (kedondong saya petik dari pokok depan umah pengasuh ja... hehe)
5 biji asam masin (direndam dahulu dengan secawan air panas supaya keluar semua rasa masam dan masinnya)
3 sudu besar gula pasir
3/4 jag air yg dah dimasak ye
Ice cubes ikut suka nak sejuk camne. 

Selamat mencuba!

buah kedondong
Masyaallah... sedapnye... "nikmat tuhan yg manakah yg kamu dustakan".

Tadaaa... dah siap air kedondong asam boi saya. Ada model satria baja hitam dan mainan sedikit sebagai hiasan.. permintaan anak-anak. heheh... umminya ikutkan la juga. 

Kat sini saya kongsikan juga manfaat buah kedondong ni... kita patut tahu kelebihan ape yang kita makan supaya rasa berbaloi membuatnya kan?

Ok, di antaranya manfaat buah kedondong adalah menjadi ubat batuk, ubat sakit perut dan cirit-birit, ubat luka terbakar, memperbaiki saluran pencernaan, mengatasi anemia, mencegah penyakit jantung, menyehatkan mata, menambah daya tahan tubuh, dapat menjadi antioksidan, membantu proses penyembuhan luka, mencegah penuaan, mengendalikan kadar kolesterol, pemulihan tubuh dan menjaga kesehatan tulang dan gigi.

Di samping itu, kedondong juga memberikan efek positif untuk kecantikan. Antara yang telah terbukti secara klinikal ialah bermanfaat untuk kulit wajah dan tubuh karena mengandung vitamin C.

Kekayaan vitamin C yang ada dalam buah kedondong dapat menjaga elastisiti kulit, membantu proses regenerasi kulit dengan cara meningkatkan penghasilan kolagen yang sangat penting untuk menjaga elastisiti kulit.




Nafisah Musa
Pengedar Shaklee Malaysia
COD Puncak Alam/UiTM Puncak Alam
sms/wa: 013-6935160


You Might Also Like

0 comments